De Nederlandse beleggingsapp Bux heeft een investering opgehaald van 6,1 miljoen euro bij het Duitse Holtzbrinck Ventures, meldt het jonge bedrijf woensdag.

De Duitse durfinvesteerder moet Bux helpen om de markt in Duitsland verder aan te boren. Holtzbrinck investeerde eerder in bedrijven zoals Zalando, Bol.com en HelloFresh.

"We willen het geld gebruiken om een sociaal netwerk voor beleggers aan onze app toe te voegen", zegt Nick Bortot, CEO van Bux tegen NU.nl. "Ook willen we internationaal groeien."

Gebruikers van Bux kunnen sinds kort werken met een groepsgesprek om informatie te delen. Ook is er een soort Twitterkanaal opgezet. "We willen ervaren beleggers aan beginners koppelen", zegt Bortot. "De beurs schrikt veel mensen af, Bux wil beleggen minder eng maken."

In september 2015 haalde het bedrijf, opgericht in 2014, al een investering op van 1,7 miljoen euro bij het Engelse Initial Capital. "We hebben in totaal drie financieringsrondes gedaan", zegt Bortot. "De eerste is op verzoek van de toenmalige investeerder niet bekendgemaakt."

Smartphone

Via de app van Bux kunnen gebruikers met hun smartphone geld beleggen.  Dat proces wordt nagespeeld in een spel, waarin je eerst met fictief geld kunt oefenen. "Bijna 80 procent van de gebruikers heeft weinig of geen ervaring met beleggen", aldus Bortot.

In de betaalde versie van de app gebeurt dat met echt geld op de echte beurs. "Sinds de oprichting is de totale transactiewaarde van de beleggingen 2,7 miljard euro", weet de ondernemer. 

Inmiddels gebruiken 350.000 mensen de app, 6 procent doet dat betaald. Het leeuwendeel van de gebruikers komt uit Nederland. Ongeveer een derde komt uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Oostenrijk.