Nederlandse filmproducenten en makers van televisieprogramma's kunnen voorlopig blijven rekenen op stevige groei.

Het economisch bureau van ABN Amro voorziet dat de omzet in de branche dit jaar met 3,5 procent kan toenemen en volgend jaar 3 procent.

Bedrijven als Endemol en Talpa profiteren ervan dat tussen televisiezenders momenteel een gevecht gaande is om de aandacht van de consument, aldus de bank. Om kijkers te trekken is er enorm veel vraag naar kwalitatief hoogwaardige programma's. In 2015 zagen de producenten hun omzet ook al met zo'n 7,5 procent groeien.

De concurrentiestrijd beperkt zich niet alleen tot de traditionele televisiezenders. Een bedrijf als KPN kondigde afgelopen jaar eveneens aan om via een eigen televisieaanbod klanten aan zich te willen binden. Het telecombedrijf komt later dit jaar met een nieuwe Nederlandstalige televisieserie, genaamd Brussel.

Ook Netflix kan een klant zijn van de productiebedrijven, stelt ABN Amro. De succesvolle streamingdienst koopt wereldwijd tal van producties in om aan zijn abonnees te laten zien.

IT-sector

In het rapport dat ABN Amro donderdag publiceerde, worden ook goede vooruitzichten genoemd voor de IT-sector. Met die branche gaat het al jaren erg goed. Voor dit jaar houdt de bank het op 7 procent meer omzet.

Met de telecomsector, uitgeverijen en drukkers gaat het wat minder. De economen van ABN Amro voorzien voor hen dit jaar een verdere krimp, in het geval van de grafische industrie zelfs een min van 4,5 procent.

In deze drie branches staan de bestaande verdienmodellen flink onder druk. Aan zaken als ouderwets bellen, sms'en en printdrukwerk wordt de laatste tijd steeds minder verdiend. Bedrijven zijn duidelijk op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen.