Vliegen moet goedkoper, schoner en veiliger worden, met meer bestemmingen en snellere verbindingen.

Dat vooruitzicht stelde de Europese Commissie in haar maandag gepresenteerde luchtvaartstrategie.

Investeringen, innovatie en digitalisering zijn sleutelwoorden in de nieuwe strategie waarmee Europese luchtvaartmaatschappijen hun leidende rol in de wereld kunnen handhaven, zei EU-commissaris Violeta Bulc (Transport). Zij gaf echter geen concrete voorbeelden.

Uitbreiden

Om duurzame groei mogelijk te maken moeten de grootste vliegvelden in Europa kunnen uitbreiden, zei Bulc. Van groot belang is het sluiten van luchtvaartverdragen met landen in bijvoorbeeld het Midden-Oosten. Die moeten ervoor zorgen dat er geen oneerlijke concurrentie is vanwege staatssubsidies.

De Europese Commissie beloofde verder de overlast van veiligheidscontroles te beperken, onder meer met behulp van nieuwe technologieën.

Uitdagingen

Het bedrijfsleven benadrukt de uitdagingen voor luchtvaartmaatschappijen op het gebied van kosten, capaciteit en concurrentie en verwelkomt de strategie. Vooral betere samenwerking in Europa en gezamenlijke controle van het Europese luchtruim kan winst opleveren, aldus Business Europe.

''We hebben internationaal een gelijk speelveld nodig en betere toegang tot nieuwe markten'', voegde Business Europe-directeur Markus Beyrer daaraan toe.

Grote luchtvaartconcerns reageren positief op de plannen van Brussel. Maar het is wel belangrijk dat er snel actie ondernomen wordt, stelt Air France-KLM.

Uitverkoop

Pilotenvakbond VNV is bang dat de commissie de situatie rond een aantal zaken onderschat. In het voornemen om bepaalde regelgeving voor niet-Europese investeerders te schrappen ziet VNV ''het startsein voor de uitverkoop van de Europese luchtvaart'' aan bijvoorbeeld Arabische of Chinese partijen.

De Europese luchtvaartsector biedt werk aan bijna 2 miljoen mensen en zet jaarlijks 110 miljard euro om. Naar verwachting groeit het aantal vluchten in 2035 naar 14,4 miljoen, 50 procent meer dan in 2012.