China heeft maandag voor het eerst een zelfgemaakt groot verkeersvliegtuig gepresenteerd.

Het vliegtuig van de Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) heet C919 en biedt plaats aan 158 passagiers, meldde maandag het persbureau Xinhua vanuit de fabriekshal in Shanghai.

Het toestel kan ruim 4000 kilometer overbruggen. Er zijn er al meer dan vijfhonderd van besteld, volgens de vliegtuigbouwer. De klanten moeten geduld hebben want de eerste vlucht staat voor volgend jaar gepland en dan volgen nog drie jaren van proefvluchten.

De praktijk en de ambitie van de nationale vliegtuigindustrie in China gaan volgens waarnemers ondanks grote investeringen niet gelijk op. Al sinds de jaren tachtig worden westerse, Russische en Braziliaanse toestellen geassembleerd, maar Chinese toestellen voor de burgerluchtvaart zijn nog niet op de markt.

Vertraging

De vliegtuigindustrie komt erg traag van de grond. De kleinere Comac ARJ-12 (Advanced Regional Jet of ARJ-21 Xiangfeng) had in 2007 al aan klanten verkocht moeten zijn en vliegen. Maar in dat jaar rolde pas na veel vertraging het eerste prototype van de band. De eerste twee vliegtuigen van dit type worden waarschijnlijk eind dit jaar aan Chengdu Airlines geleverd.

Waarnemers vrezen dat de vertragingen de industrie parten zullen spelen. De C919 zou technisch al achter lopen op soortgelijke toestellen van Airbus, Boeing, Bombardier en Embraer. De omvang van de Chinese vliegtuigindustrie neemt ondertussen af, ondanks de sterke expansie van de industrie en de export van bepaalde vliegtuigonderdelen.