Alleen updaten van software is bij veel Volkswagens waarmee gesjoemeld is met de elektronica onvoldoende.

Bij ongeveer drie miljoen auto's in Europa moeten motoronderdelen vervangen worden, zegt een woordvoerder van het geplaagde bedrijf donderdag tegen persbureau Bloomberg.

Het gaat om auto's met 1.6 liter motoren. Bij de overige modellen waarmee gesjoemeld is, volstaat alleen een software-update.

De sjoemelsoftware zit in auto's met het motortype EA 189. Volkswagen liet donderdag weten dat onderzoek naar het eveneens verdachte type EA 288 geen malversaties aan het licht bracht.

Volkswagen maakte vorige week bekend dat er ongeveer 8,5 miljoen auto's in Europa terug moeten naar de garage wegens het dieselschandaal. Wereldwijd gaat het om 11 miljoen auto's. VW houdt er rekening mee dat het dieselschandaal meer dan 6,5 miljard euro gaat kosten.

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt schatte eerder deze maand al dat 3,6 miljoen auto's in Europa, van de 8,5 miljoen die worden teruggeroepen, aanpassingen van de hardware nodig hebben. Dat betekent dat er ook onderdelen vervangen moeten worden. Zo'n reparatie duurt veel langer dan alleen het updaten van de software.

Terugroepactie

De terugroepactie van VW, een van de grootste ooit, begint in januari. Voor de Volkswagenrijders zijn er geen kosten aan verbonden. Ze zullen de komende tijd worden geïnformeerd. Toch kan het voor veel van hen lang duren voordat de auto weer volledig in orde is.

Dossier VW-schandaal