De stemming onder consumenten is in oktober aanzienlijk verbeterd ten opzichte van september en gestegen tot het hoogste niveau in ruim acht jaar tijd.

Dat bleek dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen steeg 3 punten en komt uit op 8, aldus het statistiekbureau.

De toename komt vooral doordat consumenten positiever zijn over het economisch klimaat. De koopbereidheid van consumenten verbetert ook. Met 8 ligt het consumentenvertrouwen in oktober boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8).

Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd met min 44 bereikt in februari 2013.

Positiever

Het oordeel over de economie verbeterde dus in oktober. Dat komt omdat consumenten positiever zijn over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden. Het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden is echter minder positief, aldus het CBS.

Ook de koopbereidheid nam in oktober licht toe. De deelindicator steeg 2 punten en komt uit op 0. Het aantal optimisten en pessimisten houdt elkaar daarbij in evenwicht. Terwijl het oordeel over de eigen financiële situatie nauwelijks veranderde, vinden consumenten de tijd veel gunstiger voor het doen van grote aankopen.

Bestedingen

Het CBS maakt dinsdag ook bekend dat consumenten in augustus 1,4 procent meer hebben uitgegeven dan een jaar eerder. Ze gaven vooral meer uit aan voedings- en genotmiddelen.

De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen stegen met 2,9 procent ten opzichte van augustus 2014. Er zijn met name meer dranken en ijsjes gekocht dan een jaar eerder. De zomermaand was dit jaar ook warmer dan in 2014.

Aan overige goederen, zoals brandstoffen, hebben consumenten 2,2 procent meer besteed. De uitgaven aan duurzame goederen zoals kleding zijn met 0,2 procent gestegen. Deze stijging is aanzienlijk kleiner dan in de afgelopen maanden.

Aan diensten is 1,1 procent meer uitgegeven. Dan gaat het onder meer om huur, kosten voor het openbaar vervoer en de kosten voor een bezoek aan de kapper. Deze uitgaven zijn goed voor de helft van alle consumptieve bestedingen.