De Nederlandse regering is op dit moment niet aan zet om de problemen bij het luchtvaartbedrijf Air France-KLM aan te pakken door een belang in het luchtvaartbedrijf te nemen.

Dat zegt minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem dinsdag tegen RTL Z. "Het bedrijf moet concurrerender worden. Het heeft geen zin om geld in het bedrijf te steken als die problemen niet worden aangepakt. Dat betekent herstructureren en kosten besparen", zegt Dijsselbloem.

KLM is daar al mee begonnen, maar bij de Fransen wil dat proces nog niet vlotten. "Air France moet doorzetten. Het probleem van Air France-KLM zit bij de concurrentie van maatschappijen uit het Midden-Oosten en bij prijsvechters in Europa", aldus de bewindsman. 

De staat neemt een belang in bedrijven als dat vanuit een strategisch nationaal belang noodzakelijk is. Dat belang is er wel, maar het probleem van Air France-KLM ligt volgens Dijsselbloem bij de concurrentiepositie en niet bij de kapitaalbehoefte.

De Boer

Werkgeversvoorman Hans de Boer opperde in een interview met De Telegraaf dat het kabinet voor ongeveer 20 procent aandeelhouder moet worden van de Frans-Nederlandse maatschappij. Dat komt neer op een investering van 400 miljoen euro.

"Frankrijk heeft rond de 20 procent aandelen in die holding, Nederland 0 procent. Dat vinden wij niet goed", aldus De Boer. Dijsselbloem zei wel de situatie nauwgezet te volgen vanwege het strategische belang van Schiphol en KLM. De Staat heeft een belang van 5,9 procent in KLM en van 70 procent in Schiphol.

Buffers

Dijsselbloem kon zich wel vinden in een aantal punten die Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), vorige week aanstipte.

Volgens Knot moet de financiële sector, maar ook de consumenten, hogere buffers aanhouden om eventuele financiële schokken op te kunnen vangen. "Ik ben het met Klaas Knot eens dat Nederland weerbaarder moet worden. DNB gaat daar nog een stap verder in. Maar we staan er structureel beter voor", zegt Dijsselbloem.

Lastenverlichting

Knot noemde ook de lastenverlichting van 5 miljard euro die het kabinet voor volgend jaar wil doorvoeren een "gemiste kans". De DNB-president had voor dat geld liever gezien dat het belastingstelsel grondig zou worden herzien.  

Dijsselbloem: "Die 5 miljard euro is niet zomaar een lastenverlichting. We zetten dat heel gericht in om de belastingdruk aan de onderkant van de arbeidsmarkt te verlichten. Ik had liever 10 of zelfs 15 miljard euro geïnvesteerd, maar daar was geen draagvlak voor."