Volkswagenimporteur Pon heeft woensdag op het ministerie van Infrastructuur en Milieu uitleg moeten geven over het dieselschandaal. 

Het ministerie wil een overzicht van de situatie in ons land, aldus een woordvoerster.

Pon moet laten weten met hoeveel auto's in Nederland gesjoemeld is. Het ministerie wil zo snel mogelijk weten ''om welke modellen, welke merken en welke jaargangen het gaat''. In ons land moeten 160.000 auto's van VW terug naar de garage voor een update van de software.

Omdat mogelijk ook andere merken bij het schandaal zijn betrokken, is er woensdag op het departement ook nog een gesprek met voorzitter Steven van Eijck van brancheorganisatie RAI Vereniging. Het ministerie wil de de autobranche zijn verantwoordelijkheid neemt.

De gesprekken worden gevoerd door een topambtenaar van het ministerie. Volgens de woordvoerster is er geen vervolgafspraak gemaakt, maar moet er ''spoedig mogelijk worden geleverd''.

Pensioensector 

De Nederlandse pensioensector wil uitleg over het gesjoemel met dieselauto's, voordat eventuele beslissingen worden genomen over de beleggingen in het Duitse autoconcern. Dat blijkt uit een rondgang langs grote Nederlandse pensioenfondsen en -uitvoerders.

Een woordvoerder van pensioenuitvoerder PGGM liet weten de gevolgen van het schandaal te bekijken, maar zei dat er nog geen besluit is genomen over een aanpassing van het beleid ten opzichte van Volkswagen. PGGM wil eerst zien wat het bestuur van het autoconcern gaat doen om de fraude aan te pakken en wil het gesprek aangaan met Volkswagen over de zaak. PGGM is een belegger voor de lange termijn, benadrukte de zegsman.

Ambtenarenpensioenfonds ABP gaf aan de ontwikkelingen rond Volkswagen nauwlettend te volgen. Commentaar over toekomstige investeringsbeslissingen rond het autobedrijf gaf ABP niet.

MN, de uitvoerder van de pensioenfondsen PMT en PME, liet weten door een advocatenkantoor benaderd te zijn over deelname aan een collectieve rechtszaak tegen Volkswagen. ''Onze juristen beraden zich daarop. We hebben, mede gezien de verjaringstermijn van vijf jaar, geen haast en houden de vinger aan de pols'', aldus een woordvoerder.

PMT, voluit Pensioenfonds Metaal en Techniek, bezit aandelen Volkswagen. Volgens de woordvoerder zijn die stukken goed voor ''minder dan een half procent van de gehele beleggingsportefeuille''. Of PME, het Pensioenfonds van de Metalektro, ook belegt in Volkswagen kon hij niet direct beamen.

Oost-Europa

Volgens analisten bij Bank of Amerika is het dieselschandaal rond Volkswagen slecht nieuws voor economieën in Centraal-Europa. Vooral de Tsjechische en Hongaarse economieën kunnen zwaar worden getroffen.

In Hongarije worden veel van de motoren van Volkswagen geproduceerd. Bovendien is de automaker eigenaar van de grootste Tsjechische autofabrikant Skoda.

Het schandaal dreigt volgens de bank de verkoop te raken van alle auto's die onder moederbedrijf Volkswagen vallen.

De bank voorziet in het slechtste scenario dat de economische groei van de twee landen 1 tot 1,5 procentpunt wordt gedrukt en spreekt van een ''kwetsbare positie". De impact in Polen en Roemenië zal minder dan 0,5 procentpunt zijn.

Volgens de Duitse minister van Financien Wolgang Schäuble is het dieselschandaal bij Volkswagen voornamelijk het gevolg van hebzucht. Dat zei hij woensdag tegenover RedaktionsNetzwerk Deutschland.

De bewindsman voorspelde in het gesprek met het mediabedrijf ''enorme wijzigingen'' bij de grootste autofabrikant van Europa.

Hebzucht 

''Het is hebzucht omwille van roem en erkenning'', zei Schäuble. ''Zoals de crisis heeft aangetoond is de concurrentie enorm hevig, zeker als je succesvol wilt zijn in de mondiale markt''. Hij doelde daarmee op de ambitie van Volkswagen in de afgelopen jaren om Toyota voorbij te streven en de grootste ter wereld te worden.

Uiteindelijk, na de afwikkeling van het schandaal, zal Volkswagen niet meer de gigant zijn die het nu is, voorspelde Schäuble. Hij vreesde niet voor een permanente smet op het Duitse blazoen. ''We zullen sterker uit deze crisis komen''.