AMSTERDAM - Het bankbedrijf ABN Amro stopt met de uitgifte van airmiles. Bij supermarktconcern Albert Heijn krijgen klanten alleen nog spaarpunten bij de aankoop van AH's huismerk. Andere grote organisaties die gebruikmaken van het programma, zoals V&D en Shell, zeggen blij te zijn met het spaarpuntensysteem. Ze peinzen er niet over er het mes in te zetten.

Volgens ABN Amro blijkt uit een onderzoek dat de klanten liever andere vormen van beloning willen zoals kortingen bij leningen. Bovendien liet slechts 8 procent van de klanten airmiles bijschrijven. De klanten worden geïnformeerd over de stap, aldus een woordvoerster dinsdag.

Het blijft bij Albert Heijn bij ingrepen in de airmiles. De zegeltjes zijn volgens een woordvoerder heilig en met de bonuskaart krijgt de supermarkt veel informatie binnen. Die blijft ook.

De huismerken bij Albert Heijn vertegenwoordigen ongeveer de helft van de omzet, die vorig jaar 5,6 miljard euro bedroeg. De aanleiding voor de stap is volgens de supermarktorganisatie een onderzoek waaruit blijkt dat klanten liever lagere prijzen hebben dan een airmile.

Reorganisatie

De moederorganisatie van de airmiles, Loyalty Management Netherlands (LMN), is bezig met een reorganisatieplan. Het is de bedoeling ongeveer de helft van de omgerekend 65 volledige functies te schrappen. Het gaat dan vooral om functies bij de klantenservice.

Het bedrijf zegt dat de economische omstandigheden daartoe dwingen. De reorganisatie was al ingezet, voordat bekend was dat AH zou gaan schrappen in het spaarsysteem.

LMN geeft jaarlijks ongeveer 7 miljard spaarpunten uit. Iets minder dan de helft van de huishoudens spaart de airmiles. De organisatie bestaat ongeveer tien jaar en is mede opgezet door Albert Heijn, Shell, V&D en ABN Amro.