Werkloze jongeren krijgen meer hulp bij het zoeken naar werk.

Gemeenten, uitkeringsinstantie UWV en bedrijven als McDonald’s, Rabobank, Kruidvat, Hilton en de Hema bundelen de krachten om de komende twee jaar 23.000 jongeren aan het werk te krijgen.

Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft daar 14 miljoen euro voor uitgetrokken, zo maakt hij maandag bekend.

Als er vacatures beschikbaar komen, zorgen de partijen samen voor de werving, selectie en voorbereiding van jongeren.

Tot nu toe was er alleen digitale dienstverlening van het UWV beschikbaar voor jongeren met een WW-uitkering. In de nieuwe aanpak worden de jongeren rechtstreeks in contact gebracht met werkgevers.

Jongeren kregen tot nu toe alleen via de computer hulp bij het solliciteren. Maar uit onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat veel jonge werkzoekenden zichzelf niet goed weten te presenteren in een sollicitatiegesprek en niet weten wat de werkgevers belangrijk vinden.

Gemeenten gaan ook jongeren zonder startkwalificatie actief helpen bij het zoeken naar werk. Zij passen vaak niet in een schoolse omgeving en functioneren beter als zij werken en leren kunnen combineren.