De Amerikaanse overheid heeft een reeks handelsbarriëres om zaken te doen in Cuba afgeschaft. Bedrijven kunnen hierdoor iets makkelijker ondernemen op het Caribische eiland, maar er zijn in de praktijk nog genoeg drempels.

Dit meldt persbureau Reuters.

Zo mag koffieketen Starbucks een kantoor openen in Cuba, maar het mag geen lattes of cappucino’s verkopen. Alleen verpakte koffie is toegestaan.

Voor luchtvaart- en cruisemaatschappijen zijn de regels iets versoepeld als het gaat over aankomst- en vertrekschema’s, maar dit heeft waarschijnlijk geen effect op de bezoekersaantallen. De meeste Amerikanen mogelijk namelijk nog niet naar Cuba reizen.

Technologiebedrijven mogen door de nieuwe regels zakendoen in Cuba, maar een staatsconcern van de Cubaanse overheid heeft het monopolie op webdiensten. Voor horeca en supermarktconcerns zijn er weinig vooruitzichten op het eiland. De koopkracht is relatief nog erg laag.

Uiteindelijk is er voor alle bedrijven nog de belangrijkste drempel: de Cubaanse overheid heeft altijd het laatste woord over welk bedrijf wat mag doen.