Vliegtuigfabrikant Boeing waarschuwt luchtvaartmaatschappijen om geen grote hoeveelheden lithiumbatterijen meer te vervoeren in passagiersvliegtuigen.

Grote zendingen van deze batterijen in het vrachtruim zouden het risico op brand vergroten, schrijft Wall Street Journal (WSJ) op gezag van een woordvoerder van het bedrijf.

Boeing roept maatschappijen op te stoppen met het vervoeren van de batterijen, totdat er veiligere verpakkingsmethoden en -procedures zijn.

Bulk

Grote hoeveelheden, dicht op elkaar verpakte batterijen vormen een risico omdat blusmethoden in vliegtuigen niet zouden werken tegen een grote (chemische) brand als gevolg van lekkende batterijen.

Luchtvaartmaatschappijen, waaronder Delta Air Lines, British Airways, Singapore Airlines en Air France zouden het vrachtvervoer van de batterijen daarom al vrijwillig in de ban hebben gedaan.    

Desondanks denkt WSJ dat het statement van Boeing grote impact kan hebben op de wereldwijde regelgeving omtrent bulkvervoer van lithiumbatterijen. De batterijen zijn onder meer terug te vinden in telefoons en laptops.

EVO

Verladersorganisatie EVO laat aan NU.nl weten Boeing te begrijpen dat het geen grote hoeveelheden lithiumbatterijen in passagiersvliegtuigen meer wil vervoeren.

De International Civil Aviation Organization (ICAO) en de vliegtuigindustrie onderzoeken momenteel samen hoe deze batterijen beter vervoerd kunnen worden. Zo wordt er gekeken naar blusmethoden. Dit moet de risico's van het vervoer van lithiumbatterijen beperken.

Op de korte termijn denkt EVO echter dat luchtvaartmaatschappijen lithiumbatterijen gewoon kunnen vervoeren. Volgens EVO is het belangrijk voor handels- en productiebedrijven uit de chemische industrie. Luchtvaartmaatschappijen kunnen bijvoorbeeld kleinere hoeveelheden vervoeren en verpakkingseisen verscherpen.