Ahold en Delhaize bereiken akkoord over fusie

Supermarktconcerns Ahold en Delhaize hebben overeenstemming bereikt over een fusie. Beide bedrijven willen op gelijke voet samengaan. 

Dit melden beide bedrijven woensdag. De aandeelhouders en de mededingingsautoriteit moeten nog wel hun goedkeuring geven. De besturen van Ahold en Delhaize zeggen unaniem achter een fusie te staan. 

Het nieuwe bedrijf gaat Ahold Delhaize heten en een samengaan levert een megaconcern op van 6.500 winkels wereldwijd. 

Door een fusie hopen beide bedrijven jaarlijks zo'n 500 miljoen euro aan kosten te besparen. De combinatie Ahold Delhaize zou per week 50 miljoen klanten kunnen bedienen. 

Gelijken

Opgeteld draaien Ahold en het Belgische Delhaize een jaaromzet van 54,1 miljard euro in 2014. Hieruit werd een nettowinst geboekt van 1 miljard euro. Opgeteld werken er bij beide bedrijven ruim 350.000 mensen. 

Ahold en Delhaize spreken van een fusie "van gelijken". Na een samengaan krijgen de aandeelhouders van Delhaize voor elk aandeel Delhaize 4,75 aandelen Ahold. Hiermee krijgen ze een belang van 39 procent in het nieuwe bedrijf. De huidige aandeelhouders van Ahold houden 61 procent van het concern en krijgen nog eens 1 miljard euro uitgekeerd voorafgaand aan de fusie. 

Hoofdkantoor

Als alles volgens planning gaat, is de overeenkomst medio 2016 afgerond. De fusie wordt gecoördineerd door Frans Muller, de Nederlandse topman van Delhaize. 

Dick Boer, de huidige topman van Ahold, wordt de nieuwe topman van Ahold Delhaize. Frans Muller wordt de vicevoorzitter. De financieel directeur van Ahold wordt ook de financiële topman van het nieuwe bedrijf. De huidige financieel directeur bij Delhaize wordt operationeel directeur voor Europa. Het hoofdkantoor komt in Nederland te staan. 

Binnen de raad van commissarissen, dat toezicht houdt op het bestuur, worden de plekken gelijk verdeeld tussen de huidige commissarissen van Ahold en Delhaize. Zeven van de toezichthouders komen van Ahold en de andere zeven van Delhaize. 

"De voorgestelde fusie met Delhaize is een geweldige kans om een nog sterkere en meer innovatieve, leidende retailer te creëren voor onze klanten, medewerkers en aandeelhouders over de hele wereld", zegt Boer in een persbericht. 

Een eventueel samengaan zal voor de consumenten geen grote gevolgen hebben, zo verklaarde Lauren Sloot, hoogleraar retail en marketing eerder. De huidige formule van Albert Heijn in Nederland wordt waarschijnlijk niet omgegooid. 

Lees meer over:
Tip de redactie