De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM neemt Unilever opnieuw op de korrel wegens mogelijk oneerlijke praktijken bij de verkoop van ijsjes. Dat heeft de toezichthouder donderdag bekendgemaakt.

In het kader van het onderzoek zijn doorzoekingen gedaan op onder meer het hoofdkantoor van Unilever Italië in Rome.

Unilever voert in Italië het populaire ijsmerk Algida, het zustermerk van het Nederlandse Ola. Het onderzoek richt zich op kortingen die het bedrijf verleent aan verkopers die andere ijsmerken buiten de deur houden. Die belemmeren mogelijk de toegang van concurrenten tot de markt. Unilever zet in Italië zo'n 1,4 miljard euro aan ijs per jaar om.

Het is niet de eerste keer dat Unilever het over deze kwestie aan de stok heeft met de Italiaanse concurrentiewaakhond. In de jaren 90 moest de Brits-Nederlandse voeding- en wasmiddelenproducent zich ook al verweren tegen vergelijkbare klachten. Het nieuwe onderzoek volgt op een melding van een kleinere ijsverkoper, aldus de toezichthouder.