AMSTERDAM - De nettowinst van handelshuis Buhrmann is het eerste kwartaal van dit jaar uitgekomen op 38 miljoen euro. Dat is een daling van 19 procent in vergelijking met dezelfde periode van . De netto-omzet nam met 4 procent toe tot ruim 2,5 miljard euro.

"Buhrmann heeft haar leidende positie versterkt als 's werelds grootste distributeur van kantoorartikelen, papier en grafische systemen in de zakelijke markt", aldus het bedrijf donderdag. Het aandeel van de internetverkopen in de totale omzet steeg tot 13 procent, wat 1,3 miljard euro op jaarbasis betekent.

"Ondanks het feit dat er in het eerste kwartaal van dit jaar in onze belangrijkste markten nog geen echt herstel viel waar te nemen, is onze brutomarge verbeterd", meldde bestuursvoorzitter F. Koffrie. "Dankzij het aanpassingsvermogen van onze organisatie en de sterke marktposities van de Buhrmann-bedrijven in Noord-Amerika, Europa en Australië verkeren wij in een uitstekende uitgangspositie om ten volle te profiteren van economische herstel, wanneer zich dat voordoet."