Europese Commissie onderzoekt Duits minimumloon voor transportsector

Brussel begint een onderzoek naar het Duitse minimumloon voor de transportsector.

De Europese Commissie heeft kritiek op het feit dat het minimum ook geldt voor buitenlandse vervoerders die door Duitsland rijden.

Brussel vermoedt dat Duitsland Europese regelgeving schendt. Het minimumloon voor chauffeurs in dienst van buitenlandse transporteurs zou het vrije verkeer van goederen en diensten ''onevenredig'' beperken. De Duitse autoriteiten hebben nu twee maanden de tijd om te reageren, aldus de commissie dinsdag.

Onder meer Poolse bedrijven hadden geklaagd, omdat zij hun chauffeurs plotseling meer moeten betalen. Zij vrezen het onderspit te delven in de felle concurrentiestrijd.

De Europese Commissie benadrukt de recente invoering van het minimumloon in Duitsland volledig te ondersteunen, en alleen moeite te hebben met de toepassing voor buitenlandse truckers.

Rompslomp

De Nederlandse verladersorganisatie EVO stelt dat voor Nederland vooral de administratieve rompslomp rond het Duitse minimumloon een zware wissel op de handel legt.

Nederlandse bedrijven, van agrariërs die hun producten naar Duitsland vervoeren tot aannemers die in Duitsland werken, moeten immers allemaal kunnen aantonen dat ze het minimumloon betalen of betaald krijgen.

De maatregel dwingt werkgevers om hun volledige loonadministratie in het Duits te vertalen. Ook kan de Duitse douane werkzaamheden stilleggen om bewijsmiddelen op te vragen. Ondernemers weten dan ook vaak niet welke documenten er noodzakelijk zijn om mee te nemen, aldus de EVO in een verklaring.

Lees meer over:
Tip de redactie