'Schijnconstructies brengen veiligheid luchtverkeer in gevaar'

De toename van schijnconstructies in de luchtvaart brengt de veiligheid van het vliegverkeer in gevaar. Veel beginnende piloten bij prijsvechters werken als zzp'er of moeten zelf betalen om te mogen vliegen.

Dat schrijft De Volkskrant maandag.

"Het is schrikbarend dat een piloot zich niet durft ziek te melden, omdat hij anders zijn baan kwijt is", aldus europarlementariër Agnes Jongerius van de PvdA.

Er moet volgens de PvdA'er een einde komen aan deze schijnconstructies, zo zegt zij in het radioprogramma Reporter Radio. "Goedkoop vliegen is prettig, maar je wilt ook veilig vliegen."

Vooral jonge piloten werken met schijnconstructies. Zij krijgen vaak niet een vast arbeidscontract, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Gent. Vaak gaan ze aan de slag via constructies waarin zij niet in de positie zijn kritiek te leveren of werk te weigeren.

De piloten werken via een uitzendbureau met een nulurencontract en in zogenoemde pay-to-fly-constructies. Bij zo'n constructie heeft de piloot in wezen een schuld bij zijn luchtvaartmaatschappij, die wordt terugbetaald door vluchten te maken.

Het onderzoek is gestart na incidenten bij Ryanair twee jaar geleden. Toen bleek dat drie vliegtuigen van de maatschappij op één dag net aan voldoende kerosine aan boord hadden. Daarna gaf de Europese Commissie opdracht tot het onderzoek.

Lees meer over:
Tip de redactie