Europarlement wil einde aan uitbuiting piloten budgetmaatschappijen

Piloten van goedkope luchtvaartmaatschappijen vliegen nu vaak als zzp'er onder nulurencontract. Europarlementariërs noemen de situatie onveilig.

Dat zeggen Europarlementariërs Wim van de Camp (CDA), Peter van Dalen (Christenunie) en Agnes Jongerius (PvdA) in Radio 1-programma Reporter Radio.

De politici reageren op een rapport (pdf) van de Universiteit van Gent, dat stelt dat de helft van de piloten van goedkope luchtvaartmaatschappijen als zzp'er werkt. De piloten werken via een uitzendbureau met een nulurencontract en in zogenoemde pay-to-fly-constructies. 

Bij zo'n constructie heeft de piloot in wezen een schuld bij zijn luchtvaartmaatschappij, die wordt terugbetaald door vluchten te maken. De piloot verdient hiermee vlieguren, maar heeft een onzekere verhouding met zijn werkgever. Onder meer Ryan Air en Norwegian Airlines zouden een dergelijke construtie gebruiken.

Uitbuiting

"Deze praktijk moet stoppen", aldus Europarlementariër Peter van Dalen van de Christenunie. Door de situatie hebben piloten volgens Van Dalen niet altijd hun hoofd bij het vliegen.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp zegt: "Het kenmerk van deze sector is juist dat je, vooral ook vanwege de veiligheid, een vertrouwensband moet hebben tussen de vliegtuigmaatschappij en de piloot en dat wordt met dit systeem helemaal om zeep geholpen."

"We zien hier in de luchtvaart constructies ontstaan waarbij bedrijven zich overal proberen onderuit te draaien, je zou gewoon moeten zeggen: hun personeel uitbuiten", zegt Europarlementariër Agnes Jongerius van de PvdA.

Staatsecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu vindt dat de pay-to-fly-constructies door Brussel aangepakt moeten worden. Op landelijk niveau zegt zij onderzoek te doen naar maatregelen om de concurrentiekracht en werkgelegenheid van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen te bevorderen.

Lees meer over:
Tip de redactie