DEN HAAG - Het autoservicebedrijf Kwik-Fit levert slechts half werk als het een grote beurt uitvoert. Een aantal essentiële onderdelen wordt niet gedaan, waardoor klanten later mogelijk met een kapotte auto zitten.

"Het bedrijf misleidt de klanten", zei M. Huisman, secretaris van de Nederlandse Dealer Associatië (NDA), donderdag. Hij baseert zich op onderzoek van een onafhankelijk bureau.

Paniek

Kwik-Fit ontkent de beschuldigingen met kracht en spreekt van stemmingmakerij. "Er is paniek uitgebroken onder de dealers, omdat wij zo goedkoop grote beurten uitvoeren", zei retaildirecteur J. van der Marel. Volgens hem doet de kwaliteit van Kwik-Fit niet onder voor die van de dealers.

De NDA liet het onderzoek naar de grote beurten van Kwik-Fit uitvoeren na klachten uit de branche. Het bureau stuurde een aantal auto's langs vestigingen van de onderneming. Daaruit kwam volgens Huisman naar voren dat de garages volgens een controlelijst werken, waarop een aantal belangrijke punten ontbreken.

Zo werd in twee gevallen de distributieriem niet gecontroleerd, hoewel deze wel vervangen moesten worden, aldus Huisman. Ook verving Kwik-Fit volgens de NDA de rem- en koelvloeistof niet en het keek de airconditioning niet na. Huisman: "Kwik-Fit voert deze dingen niet uit, omdat ze anders niet zo goedkoop kunnen werken."

Onmogelijk

Van der Marel van Kwik-Fit stelt dat het onmogelijk is de distributieriem te controleren. Volgens hem doen dealerbedrijven dat ook niet. Slechts enkele filialen hebben toestemming om de airconditioning na te kijken. "Daar zijn erg strenge regels aan verbonden." De rem- en koelvloeistof wordt volgens de directeur wel vervangen als dat moet.

Kwik-Fit overweegt juridische stappen tegen de NDA te ondernemen om een rectificatie af te dwingen.