HILVERSUM - Connexxion maakt een begin met de invoering van de chipkaart voor het openbaar vervoer op de bussen. De onderneming begint deze maand met de inbouw van kaartlezers in ongeveer tweehonderd bussen in de regio's Hoeksche Waard en Voorne-Putten, zodat daar later dit jaar een proef met de nieuwe betaalwijze kan plaatsvinden.

De chipkaart moet alle huidige betaalmiddelen in het openbaar vervoer vervangen. Het is de bedoeling dat Nederlanders in 2007 alleen nog maar met de elektronische kaart hun reis kunnen betalen.

Connexxion denkt dat de tweehonderd bussen over drie maanden zijn uitgerust met een kaartlezer. De onderneming gaat later dit jaar in de twee regio's onderzoeken of klanten het nieuwe systeem wel begrijpen en ermee overweg kunnen. Met de invoering van de chipkaart is dit jaar een investering van 10 miljoen euro gemoeid.

Bij het in- en uitstappen moeten reizigers hun chipkaart voor de lezer houden. Een computersysteem berekent dan hoeveel ze moeten betalen. "Het laten zien van je kaart bij het uitstappen is nieuw", zei een woordvoerder van Connexxion. Als een klant dat niet doet, moeten ze het maximale tarief van de busrit betalen. Het bedrijf is wel van plan reizigers te helpen tijdens de proef.

Controleteams

De buschauffeur kan zien of iemand voor zijn reis betaalt als hij instapt. Zo blijft het volgens Connexxion lastig om zwart te rijden in de bus. Bovendien stuurt de vervoerder er controleteams op uit met mobiele kaartlezers.

Ook de Nederlandse Spoorwegen en de OV-bedrijven in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam zijn druk bezig met de chipkaart. De NS begint volgend jaar een proef op de Hoekse Lijn. Ook in de Rotterdamse metro wordt het systeem dan ingevoerd. Daarbij wordt vooral gekeken of de techniek goed werkt.

Treinreizigers krijgen in de loop van 2005 de chipkaart van de NS. In 2006 zijn alle papieren treinkaartjes verdwenen.