AMSTERDAM - De hotels in Nederland gaan door een diep dal. De hotellerie heeft 2003 als slechtste jaar ervaren sinds crisisjaar 1993. Hoteliers verwachten dit jaar ook nauwelijks verbetering.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het adviesbureau Horwath Consulting, dat woensdag is gepresenteerd. In 1993 moesten diverse hotels - na achtereenvolgens de Golfoorlog en de wereldwijde economische neergang - hun deuren sluiten.

Onzekere tijden

Het jaar 2003 vertoonde veel overeenkomsten, doordat veel (zakelijke) reizigers het lieten afweten wegens de oorlog in Irak, de angst voor de besmettelijke longziekte SARS en de economisch onzekere tijden. Hotels in de regio Amsterdam-Schiphol werden door de daarmee samenhangende luchtvaartcrisis het hardst getroffen.

De gemiddelde bezettingsgraad van drie-, vier- en vijfsterrenhotels zakte vorig jaar ruim 5 procentpunten tot 65,3 procent ten opzichte van 2002. De kamerprijs daalde bijna 12 procent tot 102 euro.

Faillissementen

Het bedrijfsresultaat kelderde ruim 23 procent, tot iets meer dan 20.000 euro per kamer. Volgens Horwath wisten hoteliers anders dan in 1993 nog een reeks faillissementen te voorkomen, dankzij een buffer die was opgebouwd in de voorafgaande goede jaren.

Hoteliers noemen vooral het uitblijven van economisch herstel als oorzaak van de slechte resultaten. "De verwachting is dat in de tweede helft van 2004 en in de loop van 2005 de hotellerie licht zal herstellen", stelt Horwath-directeur E. Hoogendoorn.

Verlaagd

"Het zal echter langzaam gaan. Hotels die hun prijzen het afgelopen jaar sterk hebben verlaagd, zullen deze niet even snel kunnen verhogen. Gasten accepteren dergelijke prijsverhogingen niet meer."

De gemiddelde bezettingsgraad zal dit jaar herstellen tot een gemiddeld niveau van 68 procent, zo verwacht Horwath. De kameropbrengst stijgt tot 104 euro.

Resultaten

Voor 2005 wordt op een lichte verbetering gerekend van de bezettingsgraad tot 70 procent en een kamerprijs van 106 euro. "Daarmee liggen de resultaten echter nog steeds onder het niveau van 2001 en 2002."

De prijsdalingen worden ook toegeschreven aan de opkomst van internet. Hierdoor is het voor gasten eenvoudiger geworden om prijzen te vergelijken en wordt steeds vaker tot het laatste moment gewacht met boeken in de hoop op aanbiedingen. Het aandeel internetreserveringen bij hotels nam in 2003 toe van 11 tot 18 procent.