
'Nederlandse economie groeit dit jaar 2 procent'
Dat schrijft ABN Amro in zijn jaarlijkse Visie op Sectoren.
In 2015 gaan, naast de export, nu ook de investeringen en consumptie groeien. Dat consumenten in 2015 meer zullen besteden is volgens de analisten van ABN Amro een van de belangrijkste veranderingen ten opzichte van vorig jaar.
Het consumentenvertrouwen heeft inmiddels het hoogste niveau in acht jaar tijd bereikt. De bank stelt dan ook dat het optimisme de boventoon voert dit jaar. Redenen daarvoor zijn de lage inflatie en de veranderingen op de huizenmarkt. Bedrijven in de retail, bouw en vrijetijdssector zullen hiervan profiteren.
Ondernemers gaan meer investeren en hun verkoopcijfers groeien ook. Bedrijven die investeringsgoederen (machinebouw en transportmiddelen) maken of verkopen zullen profiteren van de lage rente. Zij kunnen daardoor goedkoper aan financiering komen.
Groei economie
Export
De export zit al een tijd in de lift, maar door de lage koers van de euro zal deze nog meer stijgen. Verschillende sectoren hebben daar profijt van, vooral de agrarische sector, food, industrie en transport.
Ondanks de groei zullen een aantal sectoren moeite hebben met het vergroten van hun winstgevendheid. “Bijvoorbeeld doordat sprake is van overcapaciteit of omdat er structurele ingrijpende veranderingen plaatsvinden”, zegt Jacques van de Wal, hoofd van het Economisch Bureau Nederland van ABN Amro. "In de retail komen deze twee samen. Door de opkomst van online retail zijn er te veel winkels. Fysieke winkels moeten ondanks de huidige omzetgroei naar andere concepten voor duurzame winstgevendheid zoeken."
De bank voorziet dat groei in sectoren als de bouw en de transportsector door sterke concurrentie niet direct zal leiden tot betere resultaten.
Daarnaast zullen bedrijven in de bouw en de zorgsector last hebben van de vergrijzing. ABN Amro voorspelt dat mensen langer thuis zullen blijven wonen en de vraag naar specifieke woningen zal groeien.