De politie begint dinsdag met een nieuwe aanbesteding voor politieauto’s, -busjes en -motoren. 

In totaal gaat het om ruim 11.000 voertuigen, waaronder noodhulpvoertuigen, ME- en arrestantenbusjes, terreinauto's en wagens voor de recherche. De beslissing moet vallen voor 1 juli volgend jaar.

De vorige aanbesteding van politiewagens is omstreden en werd om die reden niet verlengd. De nieuwe aanbesteding komt daarom eerder dan gepland en is anders van opzet. ''We willen dat het nu beter gaat dan de vorige keer'', zegt Siep Eilander, directeur inkoop van de Nationale Politie.

Eén van de wijzigingen is om niet meer alles in één grote aanbesteding onder te brengen met maar een enkele leverancier als 'winnaar'. Zo kon het vorige keer gebeuren dat alleen Volkswagen-importeur Pon auto's mocht leveren. Een van de gedachten daarachter was dat dit de herkenbaarheid van de politiewagens zou vergroten.

Dat idee is niet helemaal losgelaten; per type van de opvallende voertuigen moet er nog steeds één merk komen voor de herkenbaarheid. Maar een arrestantenbusje mag van een ander merk zijn dan een terreinauto of een handhavingsauto.

Strafrechtelijk onderzoek

Hoewel er nog een strafrechtelijk onderzoek loopt - mogelijk was er corruptie in het spel - heeft een speciale commissie die onderzoek heeft gedaan naar de vorige aanbesteding, niet iets onrechtmatigs gevonden. Wel concludeerde de commissie dat de aanbestedingsprocedure voor verbetering vatbaar was.

Behalve het opsplitsen van de aanbesteding in kleinere delen, moesten de potentiële leveranciers ook meer inspraak krijgen voordat de daadwerkelijke aanbesteding zou beginnen. Dit om te voorkomen dat achteraf het verwijt kan klinken dat de aanbesteding is 'toegeschreven' naar een leverancier die vooraf al de voorkeur had.

Dinsdag begint daarom een zogeheten 'marktconsultatie'. Dat betekent dat bedrijven adviezen kunnen geven over de aanbesteding. Aan de hand van de kritiek van de bedrijven heroverweegt de politie de uitgangspunten voor de aanbesteding.