AMSTERDAM - De bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar de winst fors zien dalen. Dit is onder meer veroorzaakt door de zwakke dollar en de zwakke economie in Europa, waardoor het horecabezoek afnam.

Netto verdiende Heineken 293 miljoen euro tegen 400 miljoen euro in de eerste zes maanden van vorig jaar, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde halfjaarcijfers. In de daling van de nettowinst zat een post van 46 miljoen euro door het negatieve effect van de wisselkoersverschillen. De omzet steeg wel, met 11 procent tot 4,8 miljard euro.

Economisch klimaat

"Hoewel het economisch klimaat en de marktomstandigheden moeilijk blijven, ben ik ervan overtuigd dat het Heinekenmerk verder aandeel wint en we voortgaande autonome winstgroei zullen realiseren", zei bestuursvoorzitter A. Ruys. Heineken verwacht over heel 2004 een daling van de nettowinst. Dat komt vooral door de wisselkoersverschillen. Deze effecten zullen de verwachte autonome winstgroei en winstbijdragen van nieuwe acquisities meer dan teniet doen, verwacht het bierconcern.

Afzet

Er was ook goed nieuws. De afzet van Heineken in het topsegment steeg met 5,8 procent tot 9,5 miljoen hectoliter. De afzet in de Verenigde Staten nam met 9 procent toe. Verder verloopt de integratie van Brau Union volgens plan. Er is reeds voor 8 miljoen euro aan kostenbesparingen ingeboekt. Voor het hele jaar verwacht Heineken 25 miljoen euro te kunnen beparen. Om de besparingen te realiseren is wel een herstructureringslast van 10 miljoen euro nodig.