De publieke verontwaardiging over de salarisverhogingen bij de top van ING en ABN Amro heeft Triodos Bank extra klanten bezorgd. 

De afgelopen dagen meldden zich ongeveer achthonderd mensen zich als nieuwe klant bij de bank. Dat is vier tot vijf keer zoveel als normaal, zei een woordvoerder maandag na berichtgeving door de NOS.

Triodos Bank wil zich onderscheiden van de concurrentie door duurzaam en transparant bankieren, ook wat betreft het beloningsbeleid. Volgens de woordvoerder heeft de bank vaker te maken gehad met een extra toeloop van klanten. ''Telkens als elders een dergelijke discussie ontstaat, bijvoorbeeld over bonussen, krijgen we te maken met een verhevigde belangstelling.''

Na een week of wat ebt dat effect weg en is de toestroom van klanten weer op een normaal peil, aldus de woordvoerder ''De overstappers vormen ook maar een fractie van de mensen die zich via sociale media roeren om hun verontwaardiging te uiten.''

Discussie

ING liet via een woordvoerder weten dat de afgelopen dagen enkele tientallen klanten hun rekeningen hebben opgezegd en dat ''een groot gedeelte daarvan'' de ontstane discussie over de salarissen als reden heeft genoemd. ABN Amro wil niet reageren. ''Dat doen we nooit op bewegingen in de markt'', aldus een woordvoerster.

ING en verzekeraar NN meldden vorige week loonsverhogingen voor de top van 28 tot 46 procent. ABN AMRO heeft zijn bestuurders, met uitzondering van topman Gerrit Zalm, vorig jaar een loonsverhoging van 100.000 euro toegekend.

Ontsteltenis over salarisverhoging ABN Amro en ING