De Duitse Tweede Kamer debatteert donderdag voor het eerst over het omstreden plan om buitenlandse personenauto's tol te laten betalen. 

De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt heeft een wetsontwerp voorgelegd waarmee alle personenauto's tol moeten betalen op federale wegen. De Duitse automobilisten moeten hun tol terugkrijgen via de belastingen.

Het plan wordt in binnen- en buitenland fel bekritiseerd als onpraktisch, onrendabel, oneerlijk en in strijd met EU-beginselen. Voor de uit Beieren afkomstige politicus Dobrindt is het echter logisch dat Duitsland net als veel andere Europese landen buitenlanders laat betalen voor het gebruik van wegen.

Het plan staat in het regeerakkoord, omdat Dobrindts Beierse Christelijk Sociale Unie dat eiste. Met het geld moet de infrastructuur worden opgeknapt.

Tegenstanders

De vele tegenstanders in de Duitse politiek proberen voor te rekenen dat de opbrengst van de tol de kosten en moeite van invoering niet waard is. Dobrindt rekent op bijna 700 miljoen euro per jaar, nadat de Duitse automobilisten hun geld terug hebben gekregen.

De praktische uitvoering kost dan jaarlijks nog 200 miljoen. Maar volgens critici overdrijft Dobrindt de inkomsten. Politici zijn volgens Duitse media druk aan het 'tolrekenen' om hun gelijk aan te tonen.

Afgekraakt

Volgens een verkeerswetenschapper die de Duitse automobilistenvereniging ADAC raadpleegde, rekent Dobrindt met zestien miljoen buitenlanders die jaarlijks tol betalen, op negen miljoen betalers te veel.

De tolheffing is ook al afgekraakt door de meeregerende sociaaldemocraten en de Duitse senaat. Ook grensregio's en buurlanden zijn kritisch. Dat geldt vooral voor Nederland en Oostenrijk.

Dobrindt zou geen rekening houden met de economische schade die grensregio's lijden door het wegblijven van automobilisten van over de grens. Hij zou ook buitenlanders discrimineren door tol terug te geven aan landgenoten.

Overzicht verplichte vignetten en tolwegen