Translink, het bedrijf verantwoordelijk voor de verwerking van de ov-chipkaart, heeft in 2014 2,1 miljard transacties, zoals inchecken, uitchecken en opladen, verwerkt.

Dat maakt het bedrijf vrijdag met de presentatie van de jaarcijfers bekend. 

Het aantal transacties is een stijging van ongeveer 13 procent ten opzichte van 2013. In 2010 was Translink nog verantwoordelijk voor 900 miljoen transacties en in 2009 250 miljoen.

De opheffing van het papieren kaartje in juli bij de NS heeft er mede voor gezorgd dat het aantal is toegenomen. Ook is het aantal verkochte ov-chipkaarten gestegen.

Kwijt

Een op de drie ov-chipkaarten in Nederland is verlopen of kwijt. Van de ongeveer 21,9 miljoen geproduceerde kaarten zijn er 14,6 miljoen actief . De overige 7 miljoen zijn kwijtgeraakt of verlopen, maakt het bedrijf Translink vrijdag bekend.

Wie zijn of haar ov-chipkaart verloren heeft, kan via de website ov-chipkaart.nl een nieuwe aanvragen. Gemiddeld ligt er dan binnen drie werkdagen een nieuwe chipkaart op de deurmat. Dat kost 11 euro. Het saldo op de verloren chipkaart kan worden teruggestort naar de bankrekening.