De verkoop van tweedehandspersonenauto's in Nederland is vorig jaar met 1 procent gedaald tot 1,70 miljoen stuks. 

De afname komt doordat consumenten onderling minder verhandelden. Autobedrijven verkochten juist meer occasions. Dat maakte dienstverlener voor de autobranche VWE voertuiginformatie- en documentatie vrijdag bekend.

Het aantal door autobedrijven verkochte occasions, steeg met 1,3 procent tot 1,03 miljoen. De verkopen tussen consumenten onderling daalden met 4,5 procent tot 673.107.

Dat consumenten minder auto's van elkaar kopen, is een trend die al langer zichtbaar is, zegt een woordvoerder van VWE in een toelichting. De oorzaak is volgens hem onder andere dat autobedrijven steeds vaker online occasions aanbieden tegen scherpe prijzen. ''Consumenten hebben een voorkeur voor de zekerheid die een autobedrijf biedt.''

Ranglijst

De ranglijst meest door autobedrijven verkochte merken is vrijwel onveranderd. Volkswagen bleef ook op tweedehandsgebied de marktleider, gevolgd door Opel, Peugeot, Renault en Ford. Deze vijf grootse merken nemen twee derde van de occasionverkoop voor hun rekening.

De export van occasions daalde voor het tweede jaar op rij. In 2014 gingen er 247.348 gebruikte personenauto's de grens over, een afname met 11,4 procent. Het beperkte occasionaanbod en de hoge prijzen maken verkoop binnen Nederland voor bepaalde modellen interessanter dan export, aldus VWE

Polen bleef de belangrijkste exportbestemming, met een aandeel van 20 procent. België (9,8 procent) nam de tweede plaats over van Libië (8,7 procent), dat nu de nummer drie is op de lijst van grootste exportmarkten.