Het Duitse kabinet is woensdag akkoord gegaan met de internationaal omstreden tolplannen van minister Alexander Dobrindt van Verkeer.

Vanaf 2016 moet er betaald worden voor het gebruik van de autobahnen. Duitse automobilisten, die ook op provinciale wegen moeten betalen, worden evenwel vrijgesteld door een verlaging van de wegenbelasting.

De ministers gaven hun fiat aan twee wetten: de tolwet van Dobrindt en de aangepaste wet op de wegenbelasting van minister van Financiën Wolfgang Schäuble.

Nederland en Oostenrijk zijn fel gekant tegen de Duitse tolplannen en hebben aangekondigd ze in Brussel aan te zullen vechten. Ze lijken daarbij op steun te kunnen rekenen van eurocommissaris Violeta Bulc van Verkeer. Volgens haar is tolheffing een schending van het ''fundamentele beginsel van niet-discriminatie'' in de EU.

Alleen buiten Duitsland woonachtige automobilisten betalen daadwerkelijk extra, wat volgens de eurocommissaris neerkomt op discriminatie. Ook hekelt Bulc dat de tol voor korte bezoeken (10 euro voor tien dagen, 20 euro voor twee maanden) ''buitenproportioneel'' hoog is.

Vrachtwagens betalen al sinds 2005 tol op de snelwegen.

Boetes

Nederlandse automobilisten die in de toekomst vergeten tol te betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen kunnen boetes verwachten tot maximaal 260 euro, met daarbovenop de verplichte aanschaf van een jaarpas van maximaal 130 euro. 

Het hoogste boetebedrag is bestemd voor notoire zondaars die herhaaldelijk zijn betrapt. Een overtreding kost automobilisten in eerste aanleg tot 150 euro extra. Een vignet, zoals in Zwitserland, hoeft niet te worden aangeschaft.

Voor korte bezoeken aan onze oosterburen kunnen automobilisten ook voor 10 euro een tolkaart voor tien dagen kopen, of voor 22 euro een twee maanden kaart. Een jaarpas kost maximaal 130 euro al naar gelang de grootte en uitstoot van het voertuig.

Voor campers moet ook worden betaald. Motoren, elektrische auto's, invalidenauto's en ziekenwagens zijn vrijgesteld van tol. De Duitse autoriteiten controleren steekproefsgewijs met nummerbordherkenning.

Nederlanders betalen alleen voor het gebruik van 13.000 kilometer aan autobahn, Duitsers moeten ook betalen voor het gebruik van B-wegen, maar zij krijgen hun geld terug via een verlaging van de wegenbelasting.