Randstad en Adecco, de grootste uitzendbureaus van Nederland, schenden de privacyrechten van hun uitzendkrachten.

Dat concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) donderdag na een onderzoek. 

De bedrijven vinden dat de wet is achterhaald, maar volgens het CBP overtreden beide bureaus de Wet bescherming persoonsgegevens op diverse punten.

Hoofddoekjes

Zo registreerde Randstad medische gegevens en het dragen van hoofddoekjes. Adecco stuurt paspoortkopieën illegaal naar opdrachtgevers, wat tot misbruik kan leiden. Ook leggen beide bedrijven de identiteitsbewijzen van werknemers in een te vroeg stadium vast.

Het CBP vindt het onnodig kopiëren en bewaren van identiteitsbewijzen riskant, omdat het onder meer identiteitsfraude in de hand kan werken.

Een woordvoerster van Randstad laat aan NU.nl weten dat het registreren van het dragen van hoofddoekjes tegen het beleid is. "We tolereren het absoluut niet. En hoewel het in de steekproef slechts vier keer is voorgekomen, is iedere keer er een te veel."

Medische gegevens

Het vastleggen van medische gegevens is volgens de woordvoerster inmiddels niet meer mogelijk, doordat het systeem bij ziekmeldingen is aangepast.

"Met betrekking tot het te vroeg kopiëren van ID-bewijzen van kandidaten bevinden we ons in een spagaat." Randstad doet dit op het moment dat het uitzendbureau verwacht een kandidaat op korte termijn te kunnen plaatsen, terwijl het CPB vindt dat dit pas mag als er een uitzendovereenkomst is gesloten. "Dat is voor ons te laat."

Adecco meldt in een reactie dat op alle punten die het CBP heeft genoemd direct actie is ondernomen. "De uitkomsten van het onderzoek hebben een aantal verborgen gebreken blootgelegd, die ons helpen onze systemen te verbeteren", zegt financieel directeur Mark van Bussel.

Achterhaald 

Directeur van uitzendbrancheorganisatie ABU Jurriën Koops vindt de privacyregels achterhaald. "Zo werkt het niet meer, met flexwerkers. Wij bemiddelen elke dag zo'n tweehonderdduizend uitzendkrachten. We moeten niet alleen zorgvuldig zijn richting de werknemer, maar ook richting de opdrachtgever. Die moet snel en zeker weten wat voor vlees hij in de kuip heeft." 

De organisatie pleit al langer voor een zogenoemde flextoets, die ervoor moet zorgen dat wet- en regelgeving worden aangepast aan de werking van de hedendaagse arbeidsmarkt.

CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm wijst op het belang van de regels. "Door de crisis is de arbeidsmarkt gespannen. Uitzendkrachten zijn sowieso al afhankelijk van uitzendbureaus. Die moeten zich in dat spanningsveld eens te meer aan de Wet bescherming persoonsgegevens houden."

Randstad en Adecco hebben volgens het CBP inmiddels maatregelen aangekondigd om hun werkwijze aan te passen en deze deels al ingevoerd. Het CPB gaat dit de komende tijd controleren. ''Indien nodig zet het CBP handhavende maatregelen in.''