Delta Lloyd vindt dat het zogenoemde Klantbelang Dashboard van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor alle verzekeraars moet worden ingevoerd.

Dat zegt bestuurslid Paul Medendorp donderdag.

Via het Dashboard meet de toezichthouder hoe goed banken en verzekeraars het klantbelang centraal stellen. Delta Lloyd, ABN Amro, Achmea, Aegon, ASR, ING, Van Lanschot, Nationale-Nederlanden, Rabobank en SNS Reaal zijn de tien grootste banken en verzekeraars die AFM beoordeelt.

''Het is een goed instrument. Het helpt je scherper te worden en het zou goed zijn voor de hele markt. We pleiten zeker voor invoering voor de hele sector'', aldus Medendorp.

''Meestal denk je bij toetsing: het wordt nog drukker. Maar klantbelang hoort gewoon in de bedrijfsvoering thuis''. Hoe concreet de AFM met het pleidooi aan de slag is, kon hij niet zeggen.

Kleine verzekeraars

Dat kleine verzekeraars meer kosten kwijt zijn om goed te scoren op het dashboard, weerspreekt hij niet. ''Voor een kleine verzekeraar is het relatief duur, maar de klanten zijn hetzelfde. Het is een goed instrument maar vraagt nu eenmaal veel van je organisatie''. Ook zou er dan sprake zijn van een gelijkmatiger speelveld.

Delta Lloyd wist in 2014 voor de derde keer op rij haar score in het Dashboard te verbeteren. Medendorp, die binnenkort met pensioen gaat, is tevreden met de vooruitgang, maar stelt dat het altijd beter kan.

''Om het vertrouwen van de klant te behouden of te winnen is een goede score niet genoeg''. Hij benadrukt dat medewerkers ''de klant moeten in- en uitademen''.

Pensioenen

Ook bleef de verzekeraar in het Dashboard van 2014 achter in de nieuwe categorie Pensioenen. Delta Lloyd zal hier de interne processen en de klantcommunicatie beter laten uitvoeren, zo benadrukte het. ''Pensioenbusiness is erg gecompliceerd. Hoe schrijf je bijvoorbeeld een duidelijk pensioenbericht. Daarvoor hebben we nu bijvoorbeeld taalcoaches ingezet'', zo verduidelijkte Medendorp.

Ook gaf hij aan dat de AFM de nieuwe categorie invoerde, terwijl Delta Lloyd zelf met andere zaken uit het Dashboard bezig was. ''Het is niet zo de AFM vraagt en wij draaien. We doen geen kunstje. En dan scoor je lager''.

De gevolgen van een slechte score op het Dashboard staat Medendorp in ieder geval scherp voor ogen. ''We krijgen gedoe met klanten, met de AFM, met eigen medewerkers en met de raad van commissarissen'', zo onderstreepte hij.