
'Reaal fraudeerde met beleggingsverzekering'
Dat stelt de Vereniging Woekerpolis.nl dinsdag op basis van documenten waarover EenVandaag beschikt.
De vereniging begint namens 75.000 gedupeerden een rechtszaak tegen Reaal, dat sinds februari 2013 in handen is van de Nederlandse staat.
Reaal, tegenwoordig Vivat Verzekering geheten, fraudeerde volgens Woekerpolis.nl structureel met fondsrendementen. De vereniging wist de hand te leggen op een offerteprogramma dat de verzekeraar gebruikte, waarin te zien is dat Reaal het voorgespiegelde rendement kunstmatig verhoogde.
Woekerpolissen
Reaal verkocht de afgelopen decennia ongeveer een miljoen woekerpolissen. Dit gebeurde onder verschillende merknamen zoals AXA, Winterthur en Zwitserleven.
''Klanten kregen misleidende offertes waarbij er bewust te hoge eindkapitalen werden voorgerekend. Deze polissen leveren tienduizenden euro's minder op dan was voorgespiegeld'', aldus de belangenclub.
Een woordvoerster van Reaal laat weten dat de verzekeraar de dagvaarding heeft ontvangen. ''Wij gaan deze eerst grondig bestuderen, maar wij herkennen ons niet in het geschetste beeld''.
Consumentenbond
De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun verantwoordelijkheid in de al jarenlang slepende woekerpolisaffaire eindelijk echt nemen.
''De woekerpolisaffaire is het grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis, maar verzekeraars blijven ondanks druk van politiek en toezichthouder verzuimen om recht te zetten wat er is misgegaan. Dat kan zo niet langer", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
"Ze moeten een hogere vergoeding geven voor de geleden schade en meer maatregelen nemen om te voorkomen dat de schade voor consumenten met een lopende beleggingsverzekering blijft oplopen'', aldus Combée.
Oplossing
Vorige maand kondigde Reaal aan zijn uiterste best te doen om een oplossing te vinden voor gedupeerde klanten. In februari liet de ondernemeing weten dat zij voor het einde van dit jaar een punt willem zetten achter de woekerpolisdossiers.
De verzekeraar verwacht dat hiervoor in totaal 400 miljoen euro nodig is om in totaal 765.000 gedupeerde klanten te compenseren.