AMSTERDAM - Een forse prijsverlaging moet nog meer Nederlanders verleiden tot de koop van een platte plasma- of lcd-televisie. De fabrikanten Sony, Philips en JVC bevestigden woensdag aan dat zij hun prijzen de komende tijd flink laten zakken.

Philips heeft sinds woensdag prijsverlagingen doorgevoerd. Zijn concurrenten JVC en Sony volgen. Afhankelijk van het type en de beeldformaat verlaagt Sony zijn prijzen tot 30 procent.

Kostenvoordelen

Een woordvoerder van JVC gaf aan dat het bedrijf de wereldwijde productie van platte tv's de afgelopen periode flink heeft opgevoerd. Dat leidt tot kostenvoordelen "en die gaan we doorgeven aan de kopers".

Een op de acht verkochte tv-toestellen is momenteel een plasma- of LCD-televisie. Hoewel de verkoop dit jaar explosief toenam, willen de producenten nog meer consumenten bereiken. "Om de massa te bereiken, moeten de prijzen omlaag", stelde Esther de Jong van marktonderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services.

Toonbank

In de eerste zeven maanden van dit jaar gingen ruim 67.000 platte tv's over de toonbank. Dat was bijna een verviervoudiging ten opzichte van dezelfde periode van 2003, zo bleek woensdag uit de meest recente GfK-cijfers. De omzet steeg met 261 procent naar bijna 147 miljoen euro.

In de periode januari-juli vormden plasma- en LCD-televisies ruim 11 procent van het totale aantal verkochte tv-toestellen (ruim .000). Een jaar eerder lag dat percentage nog op ruim 3.

Vierkant

Hoewel de afzet in de lift zit, gaven de meeste mensen nog altijd de voorkeur aan de gewone vierkante beeldbuis. Daarna was de breedbeeldtelevisie favoriet.

Voor velen was de verkoopprijs blijkbaar belangrijker dan de vormgeving en de beeld- en geluidskwaliteit. In juli kostte een gewoon toestel gemiddeld 260 euro en een breedbeeldtelevisie 750 euro.

Duurder

Voor de platte exemplaren moesten consumenten veel dieper in de buidel tasten. Een LCD-tv wisselde voor 1500 euro van eigenaar. De gemiddelde verkoopprijs van plasmatelevisie lag hoger op ruim euro.

Volgens GfK-onderzoekster De Jong is het najaar "een logisch moment" voor de prijsverlagingen. "Dan presenteren de fabrikanten hun nieuwe modellen aan de winkeliers en kunnen ze nieuwe aanbiedingen doen."

EK Voetbal

Het Europees kampioenschap voetbal in Portugal was dit jaar voor veel consumenten een reden om een nieuwe televisie aan te schaffen. "De verkoop van platte tv's bereikte een piek in juni om in de maand daarna weer iets terug te vallen", zei De Jong.

In vergelijking tot een jaar eerder waren de resultaten in juli echter nog altijd veel beter. Het aantal verkochte platte tv's verdrievoudigde ruimschoots. De omzet kwam twee keer zo hoog uit. Maar de echte piek komt in december, voorspelde De Jong. "Dat is altijd de belangrijkste verkoopperiode van het jaar."