Heineken heeft in het derde kwartaal van dit jaar nagenoeg evenveel bier verkocht als een jaar eerder. In Europa ging de verkoop flink achteruit, maar dit werd goedgemaakt door groei in Afrika, Azië en op de Amerikaanse markten.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

Heineken verkocht, gecorrigeerd voor overnames en verkopen van onderdelen, 0,1 procent meer bier dan in het derde kwartaal van 2013.

De totale omzet kwam door negatieve wisselkoerseffecten bijna 2 procent lager uit dan een jaar eerder, op 5,6 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen nam de omzet met 0,7 procent toe.

Winst

De nettowinst zakte met bijna 5 procent naar 460 miljoen euro. De aangepaste winst (beia) was volgens Heineken ''lager'' dan een jaar eerder. Hier werd geen concreet cijfer genoemd.

In West-Europa zakte de bierverkoop van Heineken met 3 procent, terwijl in de rest van Europa ruim 6 procent minder werd verkocht.

In Azië steeg de verkoop met bijna 10 procent, in Afrika en het Midden-Oosten werd 6 procent meer verkocht. In Noord- en Latijns-Amerika werd bijna 3 procent meer bier aan de man gebracht.

Slecht weer

Heineken had vorig kwartaal volgens topman Jean-François van Boxmeer last van de moeilijke economische omstandigheden en het slechte weer in Europa. De brouwer profiteerde volgens hem daarnaast wel van ''breedgedragen groei'' in opkomende markten.

De brouwer stuurde eerder deze week een deel van zijn personeel in Sierra Leone naar huis, omdat de ebola-epidemie de verkoop in dat land hard heeft geraakt.

Financieel directeur René Hooft Graafland gaf in een toelichting op de kwartaalcijfers aan dat Siera Leone de enige markt van het bedrijf is waar de verkoop onder druk staat door de uitbraak van de besmettelijke ziekte. In Nigeria is volgens hem ''zeer adequaat'' opgetreden tegen ebola.