Air France-KLM blijft ook het komende winterseizoen fors snijden in de capaciteit op korte tot middellange routes, terwijl budgetdochter Transavia flink groeit. 

Dat blijkt uit de winterdienstregeling die het luchtvaartconcern maandag heeft gepubliceerd.

Air France, inclusief de regionale dochter Hop, heeft 11,3 procent minder capaciteit beschikbaar op korte tot middellange vluchten, terwijl die van Transavia France 56 procent hoger ligt dan een jaar eerder.

Inclusief de Nederlandse tak van Transavia komt de capaciteitstoename bij het budgetmerk van Air France-KLM op 13,3 procent.

De komende jaren wil Air France-KLM meer door goedkopere vakantievluchten aan te bieden proberen marktaandeel terug te winnen op pure prijsvechters als Ryanair, easyJet en Wizzair.

Met name in Frankrijk is het personeel daar erg kritisch over. Een groot deel van de piloten van Air France legde in september uit protest twee weken lang het werk neer. Die actie kost de luchtvaartgroep dit jaar naar schatting 500 miljoen euro.

Budgetmerk versterken

Topman Alexandre de Juniac is vastbesloten door de gaan met de plannen om het budgetmerk Transavia te versterken. Dat zou vanaf komend voorjaar vooral in Frankrijk tot verdere uitbreiding van de capaciteit moeten leiden. De toename van het aanbod aan budgetvluchten in de winterdienstregeling is nog het gevolg van eerdere besparingsmaatregelen.

In totaal heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep komende winter 0,7 procent meer capaciteit beschikbaar. Exclusief Transavia is dat 0,1 procent. Op verre vluchten bieden Air France en KLM samen 0,3 procent meer stoelen aan. Vooral op Noord- en Zuid-Amerika wordt zwaarder ingezet, terwijl op Afrika en het Midden-Oosten minder wordt gevlogen.

Air France dreigt met oprichten prijsvechter