Winkelketens doen er niet verstandig aan om Zwarte Piet uit hun assortiment of reclame-uitingen te bannen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Q&A Research & Consultancy.

Het bureau legde bijna 1500 Nederlandse consumenten een aantal stellingen voor over de bekende kindervriend. Hieruit komt duidelijk naar voren dat winkeliers die geen 'Zwarte Piet-producten' meer verkopen eerder gemeden dan bezocht worden.

87 procent van de ondervraagden vindt dat Zwarte Piet altijd moet blijven bestaan. 94 procent zegt zijn kinderen met Zwarte Piet te blijven opvoeden.

Commotie

Deze week ontstond veel commotie op sociale media toen bleek dat Albert Heijn er bewust voor kiest om Zwarte Piet in bepaalde reclame niet te laten terugkomen.

Kenners vrezen dat dit de super wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat Albert Heijn de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet.

Een concrete inschatting van de effecten op de opbrengsten van de Ahold-dochter gaf de bank vrijdag niet. Maar de deskundigen vinden dat de afdeling public relations, die zich ook op televisie liet zien, geen goed werk heeft verricht.

'Ban Zwarte Piet kan Albert Heijn marktaandeel kosten'Albert Heijn haalt Zwarte Piet uit reclame-uitingen | Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet | Wat u moet weten over de discussie rond Zwarte Piet