Een doorstart van de failliet verklaarde winkelketen Halfords, bekend van onder meer fietsen en auto-accessoires, is onwaarschijnlijk. 

Daarvoor zouden de winkelformule en het volledige assortiment op de schop moeten, zeggen retaildeskundigen.

''Ik twijfel of je dit bedrijf nog snel genoeg kan veranderen, het lijkt me een enorme uitdaging", zegt Frank Quix, retaildeskundige verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Het bankroet van Halfords komt voor hem dan ook niet als een verrassing, vooral omdat er nog maar weinig vraag was naar de spullen van de winkelketen.

''Halfords heeft zich niet aangepast aan de veranderde marktomstandigheden. Online hebben ze de boot gemist en ze zijn te duur. Het bedrijf heeft zich te lang gericht op autoradio's en navigatiesystemen, maar die zitten tegenwoordig standaard ingebouwd in veel auto's", vertelt Quix.

Tij keren

Halfords herkent zich niet in de kritiek van de retailkenner, zegt woordvoerder Peter Zeylmaker. "Er zijn, sinds het management de winkelketen vorig jaar van Macintosh kocht, veel maatregelen getroffen om het tij te keren. In de laatste anderhalf jaar zijn veel stappen gemaakt." 

Halfords heeft bezuinigd en besloot zich daarnaast ook op de online verkoop te richten. Dat resulteerde onder meer in een nieuwe website die vorige maand online ging, verduidelijkt Zeylmaker. 

"Dat heeft geleid tot forse uitbreidingen in de assortimenten voor auto's en fietsen. Afgelopen september hebben we dan ook een goede omzet, marge en resultaat gedraaid. Dat is het resultaat van het harde interne werk om continuïteit te garanderen. Wij hebben vertrouwen in de mogelijkheden van Halfords."

Erg rustig

Martijn den Heijer, detailhandelspecialist bij CNV Dienstenbond, kan zich vinden in de kritische woorden van Quix. Hij denkt dat Halfords het, waar het artikelen als autoradio's betreft, niet kan winnen van ketens zoals Mediamarkt.

"Ik weet niet of jij weleens bij de Halfords komt, maar het is er altijd héél erg rustig. Ze zijn niet voor niets failliet gegaan.''

Ook op de fietsmarkt lukte het Halfords niet een serieuze concurrent te worden van reguliere fietshandelaren die vanuit fysieke winkels en webwinkels opereren.

Doorstart

Den Heijer vreest net als Quix dat een doorstart er niet inzit. ''Je moet wel moed hebben om hier in te stappen. De detailhandel verkeert sowieso in zwaar weer. Maar het is wel een bedrijf met een grote naam." 

"Ik hou voor de medewerkers nog wel hoop op een doorstart. Het is te hopen dat Halfords een tweede leven wordt gegund.''

De vakbondsbestuurder van CNV hoopt deze week om de tafel te gaan met de curatoren om duidelijkheid te krijgen over de toekomst van het bedrijf.

Hoopvol

Halfords-woordvoerder Peter Zeylmaker is ondertussen wel hoopvol gestemd over de toekomst van de keten. "Het is niet aan ons, maar de curatoren zijn benoemd en het eerste besluit was om alle winkels vandaag te openen. De curatoren sluiten een doorstart dus ook niet uit." 

"Er zijn ongetwijfeld partijen die zich gaan melden. Als het kansloos was, hadden zij er niets aan om de winkels open te doen. Klanten kunnen hun spullen dus nog gewoon in onze winkels kopen en krijgen de service en garantie die ze gewend zijn", zegt Zeylmaker. 

Winkelketens die recentelijk failliet gingenDit moet u weten van faillissementen