Enkele transportbedrijven misbruiken een convenant om chauffeurs langer te laten doorrijden zonder  pauze.

Dit meldt de Volkskrant vrijdag. Het dagblad zegt documenten in handen te hebben waarin staat dat de methode bij transporteur Ab Texel wordt gebruikt.

Volgens FNV Bondgenoten zijn er minstens twee andere concerns die op dezelfde manier werken.

Dertig grote transporteurs hebben het convenant getekend met de Inspectie leefomgeving en Transport (ILT). Van deze bedrijven zou eerder zijn gebleken dat ze de regelgeving goed naleefden.

Door de overeenkomst kan de ILT zich concentreren op bedrijven die regelmatig minder goed presteerden.

Een woordvoerder van AB Texel verklaart dat het om één planner ging die over de scheef is gegaan. "We hebben tonnen gestoken in het voldoen aan het convenant, dan gaan we onze vingers niet branden aan zoiets", aldus Harry van der Zee, operationeel directeur bij het bedrijf.

Van der Zee zegt dat nadat het bedrijf op de hoogte was gesteld van de praktijken er direct ook interne maatregelen zijn genomen. "We hebben zevenhonderd werknemers en dan is er één radertje dat niet goed werkt en dat lichten ze eruit."