Bij de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet moeten niet meerdere worden partijen betrokken. FNV Spoor noemt de "versnippering" niet goed voor de reizigers en medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en Prorail.

Dat laat de vakbond woensdag weten in een reactie op het voorstel van VVD, CDA en D66.

Die partijen opperen om bepaalde trajecten van de NS af te pakken als er niet aan bepaalde kwalitietsdoelstellingen wordt voldaan.

FNV Spoor vindt dat de NS en spoorbeheerder Prorail worden opgezadeld met "extra eisen en dreigementen."

De vakbond is niet verbaasd dat juist deze partijen met dit voorstel komen. "Het was het idee van CDA, VVD en D66 om het spoorbedrijf op te splitsen in de NS en Prorail. Deze opsplitsing heeft er juist toe geleid dat verbetering van prestaties achterbleven", aldus de vakbond.

Prikkel

Het voorstel van de partijen is overgenomen van de Autoriteit Consument en Markt ACM). De ACM stelt dat het huidige boetesysteem voor NS en Prorail niet werkt, omdat dit een beperkte prikkel is om kwaliteit te leveren. Partijen in de Kamer spreken van broekzak-vestzak, omdat de overheid zelf eigenaar is van NS.

Woensdag wordt er in de Kamer gesproken met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over de voorwaarden voor deze concessie.