Het kinderdrankje Capri-Sun is uitgeroepen tot meest misleidende product van 2014. Voedselwaakhond Foodwatch noemt het drankje een ''mierzoete misleiding van Coca-Cola''. 

Capri-Sun kreeg in de verkiezing voor het Gouden Windei de meeste stemmen van consumenten; ruim 38 procent koos de frisdrank als meest misleidend. In totaal brachten ruim 26.000 mensen een stem uit, meldt Foodwatch.

In de zakjes van 200 milliliter limonade van Capri-Sun zit 19 gram suiker en dat komt overeen met 5 suikerklontjes. Er zit 12 procent geconcentreerd vruchtensap in en er zijn vitamines bij gestopt. ''Die zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven.''

Foodwatch wilde het Gouden Windei wordt woensdag om 9 uur in Rotterdam uitreiken bij het hoofdkantoor van Coca-Cola in Nederland, maar niemand wilde de 'trofee' in ontvangst nemen, meldt de voedselwaakhond.

''Ze hadden een mooie voorbeeldrol kunnen spelen in het kindermarketingdebat, maar kennelijk hebben ze nog een duwtje in de rug nodig'', aldus Meike Rijksen van Foodwatch. Daarom begint de organisatie een e-mailactie waarbij consumenten Coca-Cola kunnen ''aansporen de kritiek serieus te nemen''.

Trofee

Een woordvoerster van Coca-Cola laat aan NU.nl weten dat het de organisatie te woord heeft gestaan, maar de prijs niet in ontvangst heeft genomen. "Wij herkennen ons niet in de beweringen die Foodwatch doet over het product Capri-Sun", aldus de woordvoerster.

Het frisdrankmerk kan zich niet vinden in het verwijt dat de consument op het verkeerde been wordt gezet, zegt de woordvoerster. "We zijn juist transparant over de samenstelling van het product. Je kunt op de verpakking precies vinden wat erin zit. Het is aan de consument om op basis van die informatie een juiste keuze te maken."

Coca-Cola laat desgevraagd weten niet van plan te zijn de samenstelling van het drankje te veranderen.

Albert Heijn

Albert Heijn eindigde met 35 procent van de stemmen op de tweede plaats met de Ambacht Rundervink. ''Net als vorig jaar ontsnapt Albert Heijn op het nippertje aan de eerste plaats'', aldus Foodwatch. De rundervink is met water opgespoten en bevat vijf soorten suiker en zeven E-nummers.

BelVita Breakfast meergranen kreeg 16,5 procent van de stemmen. Op Knorr Boeren Groente Soep stemde 5 procent en op Rosita's Surinaamse Roti's 4 procent.

Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.