De Nederlandse autobranche is niet helemaal gelukkig met de snelle vergroening van het wagenpark. 

Hoewel Nederland Europees koploper is qua zuinigheid en beperking van uitstoot, klagen brancheorganisaties BOVAG en RAI dat voornamelijk kleinere auto's worden verkocht met een beperkte winstmarge en belastingopbrengst.

''De fiscale gevolgen van die marktverstoring kunnen op termijn gevolgen hebben voor automobilisten'', zegt Harald Bresser namens de auto-importeurs (RAI). Die moeten volgens hem straks mogelijk op een andere manier de rekening gaan betalen.

RAI en BOVAG presenteerden dinsdag cijfers over mobiliteit. Daaruit blijkt dat de uitstoot van stikstofdioxide (NOx) en koolmonoxide (CO) door auto's in de afgelopen 20 jaar circa 60 procent is afgenomen.

Dubbel gevoel

Volgens Bresser heeft de autobranche ''een beetje een dubbel gevoel'' bij de milieusuccessen. Veel dealers hebben het moeilijk of vallen om vanwege de grotere vraag naar kleine en goedkopere auto's.

''Een berijder van een grote BMW stapt moeiteloos over op een kleinere auto wanneer dat voor zijn bijtelling gunstiger is'', aldus Bresser.

Nederland heeft in Europees verband het groenste wagenpark met een gemiddelde CO2-emissie van 109g/km. Griekenland staat op de tweede plaats (111g/km), Portugal (112g/km) is derde.