Plannen om buitenlanders te laten betalen om gebruik te mogen maken van het Duitse wegennet, leveren niks op en zijn waarschijnlijk juridisch onhoudbaar. 

Dit staat te lezen in documenten van de Duitse overheid die het weekblad Der Spiegel zondag heeft aangehaald. Dit draait uit op een 'Minusgeschäft', een zaak met verlies, zoals Der Spiegel het noemt.

Minister van Financiën Wolfgang Schäuble bijvoorbeeld gelooft niet dat de tolheffing belangwekkende inkomsten genereert. Hij denkt dat zijn collega van Verkeer, Alexander Dobrindt, de kosten van de invoering van de heffing onderschat.

Minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Mazière, waarschuwt ondertussen voor juridische obstakels.

Verontwaardiging

De plannen hebben in grensgebieden en buurlanden zoals Nederland tot veel verontwaardiging geleid. Binnen de Duitse regeringscoalitie hebben de twee christendemocratische regeringspartners, de CDU van bondskanselier Merkel en de Beierse CSU, hevige ruzie gekregen.

De CSU is initiatiefnemer voor de tolheffing. De Beierse CSU-premier Horst Seehofer heeft dit weekend Schäuble ervan beschuldigd de tolheffing opzettelijk met 'lekken' te saboteren.

Eerder haalde Schäuble zich Beierse woede op de hals door alternatieven voor de door Dobrindt voorgestelde heffingen te suggereren. De federale minister van Verkeer Dobrindt is van de CSU.