''Een treurig verhaal'', zo noemt bestuurder Jan van den Brink van FNV Bondgenoten het besluit van Air France-KLM om zijn vrachtvloot op Schiphol in twee jaar tijd uit te dunnen van acht naar drie toestellen. 

''Slecht voor de werkgelegenheid en voor Schiphol'' zei de vakbondsbestuurder vrijdag.

Van den Brink moest wel erkennen dat het ''niet een heel verrassend scenario'' is dat Air France-KLM donderdagavond presenteerde. ''Maar het is wel teleurstellend dat de vloot zó sterk wordt ingekrompen.''

Air France-KLM maakte donderdagavond bekend zijn vrachtvloot af te bouwen. Van de tien toestellen die na de nog lopende reorganisatie overblijven, wordt in de komende twee jaar nog eens de helft uitgefaseerd. De ingreep wordt ingegeven door aanhoudend slechte marktomstandigheden, die tot een opeenstapeling van verliezen bij de goederendivisie heeft geleid.

FNV vreest dat honderden banen op het spel staan, niet alleen bij KLM en Martinair, maar ook bij ondersteunende bedrijven op Schiphol.

De vakbond gaat nog wel in gesprek met de ondernemingsraad, die onlangs een alternatief plan op tafel legde. Daarbij zou geïnvesteerd worden in zuinigere toestellen om zo met lagere kosten toch te kunnen groeien. KLM heeft evenwel laten weten dat daarvoor de middelen en het vertrouwen in de markt ontbreken, aldus Van den Brink.

Martinair

De ondernemingsraad van Martinair gaat zelf nog proberen een partner voor de vrachtdivisie te vinden. Daarmee wil de personeelsvertegenwoordiging ontslagen voorkomen. Dat zegt voorzitter Wout Pronk vrijdag tegen Het Financieele Dagblad. Air France-KLM wil de vloot van Martinair halveren. 

Het personeel van Martinair is vrijdagochtend ingelicht over de consequenties. De donderdagavond door de de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij aangekondigde ingreep kost 350 tot 400 banen, schrijft de zakenkrant. Voor deze werknemers wordt ander werk gezocht. 

160 banen 

CNV Vakmensen schat dat door de reorganisatie 160 banen in Nederland verloren gaan. ''De afbouw van de vloot gebeurt gelukkig geleidelijk, dat geeft mogelijkheden om binnen de KLM-groep nieuw werk voor deze mensen te vinden", zei bestuurder Dolf Polders.

Beide vakbonden gaan er vanuit dat KLM zich houdt aan de stelregel dat ''de familie bij elkaar wordt gehouden'', en dat gedwongen ontslagen dus uitblijven. ''Daar zullen we de directie ook aan houden'', aldus Polders.