Minder vluchten vertraagd in Nederland

Luchtvaartmaatschappijen hebben in het tweede kwartaal beter gepresteerd. Er zijn minder vluchten vertraagd en geannuleerd op Nederlandse luchthavens.

Dat blijkt uit onderzoek van EUclaim. Dit bedrijf helpt passagiers van een vertraagde vlucht een schadevergoeding van hun luchtvaartmaatschappij te krijgen.

"Steeds vaker zijn luchtvaartmaatschappijen beter in staat te schakelen na een incident, zodat niet het gehele vluchtprogramma verstoord wordt. Denk hierbij aan het inzetten van reservetoestellen of het ruimer inplannen van vluchten", laat het bedrijf weten.

Een woordvoerder zegt er niet vanuit te gaan dat luchtvaartmaatschappijen meer risico nemen, nu ze vaker op tijd vliegen. 

Incidenten

Het aantal claimbare incidenten zou al vier jaar op een rij flink dalen. In het tweede kwartaal waren er 875 gevallen waarbij passagiers een vergoeding konden claimen.

Dat is een verbetering van 6,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Toen waren er nog 938 claimbare incidenten. In 2012 en 2013 ging het om respectievelijk 939 en 1.315 gevallen.

Ook het aantal vertraagde en geannuleerde vluchten in zijn geheel is in het tweede kwartaal gedaald. Dat getal daalde van 1.535 in 2013 naar 1.178 in het afgelopen kwartaal. Er kan niet bij elke vertraagde of geannuleerde vlucht een vergoeding geclaimd worden.

Arkefly

Arkefly zou zich in de afgelopen jaren het meest hebben verbeterd. Het aantal vertragingen van deze maatschappij daalde met bijna 50 procent. Was in het tweede kwartaal van 2013 nog 1,05 procent van de vluchten vertraagd, in het afgelopen kwartaal ging het om 0,53 procent.

Arkefly wordt gevolgd door Transavia. Daar daalde het vertragingspercentage van 0,91 procent naar 0,49 procent. Bij KLM ging het percentage van 0,16 naar 0,15 procent.

Corendon Dutch Airlines is de enige Nederlandse maatschappij die het in het afgelopen kwartaal minder goed heeft gedaan. Daar steeg het percentage van 0,96 procent naar 1,08 procent.

Schadevergoeding

Passagiers kunnen volgens een Europese verordening een schadevergoeding claimen als hun vlucht meer dan drie uur vertraagd is. 

Dat geldt ook bij een geannuleerde of overboekte vlucht. Afhankelijk van de afstand van de reis, kan de vergoeding oplopen van 250 tot 600 euro.

Vertraagde passagiers hebben recht op een vergoeding, tenzij er buitengewone omstandigheden zijn. Als het weer bijvoorbeeld slecht is, wordt een luchtvaartmaatschappij niet voor de vertraging verantwoordelijk gehouden.

Onder de verordening vallen alle vluchten naar of vanuit een EU-land. Ook alle vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen vallen onder deze regeling.

Lees meer over:
Tip de redactie