Een proef in Vlaanderen om extra zware en lange vrachtwagens op tien trajecten toe te staan, loopt mogelijk uit op een fiasco. Van de bijna negentig aanvragen lijken slechts een handvol Belgische bedrijven aan de vereisten te voldoen. 

Alle Nederlandse aanvragen zijn afgewezen, blijkt uit een inventarisatie van verladersorganisatie EVO, haar Belgische zusterorganisatie OTM en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De zogenoemde 'ecocombi', een vrachtauto met een maximale lengte van 25,25 meter en een maximumgewicht van zestig ton, biedt volgens de organisaties "grote logistieke en milieuvoordelen". Twee van deze megatrucks vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto’s. In Nederland rijden inmiddels duizend ecocombi’s. Na jaren van voorbereiding zou België dit jaar beginnen met een eerste proef.

De organisaties stellen dat het Belgische gewest te strenge criteria hanteert. Ze signaleren dat Vlaanderen nagenoeg alle aanvragen, van bedrijven uit beide landen en van verladers en vervoerders, afwijst. "Zo keurt Vlaanderen trajecten af vanwege niet gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject. In Nederland is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject, het bereiken van het bedrijf, geen enkel probleem."

Achteraf aanpassen

Ook is het onmogelijk om aanvragen achteraf nog aan te passen. "Als bedrijven bijvoorbeeld een document te weinig opstuurden, mogen zij dit niet meer wijzigen en zijn de bedrijven de komende jaren uitgesloten van de proef."

De mogelijkheid om met de ecocombi de Nederlands-Belgische grens te passeren, is door "de starre criteria" dan ook onmogelijk gemaakt, zeggen de organisaties. EVO, OTM en TLN roepen de betrokken instanties in Vlaanderen op om bedrijven de mogelijkheid te geven aanvullende informatie toe te sturen. Ook vragen de organisaties om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef.