ConsuWijzer heeft in het eerste halfjaar ruim 21.000 klachten en vragen van consumenten binnengekregen. Vorig jaar kreeg het informatieloket van de ACM in de eerste zes maanden 36.500 klachten binnen.

Dat meldde Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag

De meeste meldingen gingen over recht op garantie bij een ondeugdelijk product, het betalen van rekeningen en over wervingsmethoden en reclame.

Telecombedrijven scoren wederom het hoogst wat klachten en meldingen betreft. Op 2 staan energiebedrijven (vorig jaar op plaats 3) en op 3 aanbieders van elektronica en huishoudelijk apparaten (vorig jaar op plaats 2).

Het aantal klachten over telemarketing is desalniettemin gedaald. Ongeveer 9 procent van alle meldingen betrof deze categorie.

Een jaar eerder was dat 14 procent. Dat komt mede door een daling in het aantal meldingen van overtredingen van het Bel-me-niet Register, laat ConsuWijzer weten.

ACM heeft niet onderzocht waardoor het totaal aantal meldingen ten opzichte van 2013 is gedaald. Een woordvoerster geeft als mogelijke verklaring dat de informatievoorziening van ConsuWijzer op internet is verbeterd, en dat consumenten waarschijnlijk eerder geneigd zijn internet te raadplegen en online een oplossing te vinden.

Meer klachten

De Autoriteit Consument & Markt laat donderdag weten dat er bij het tellen van het aantal klachten 11.650 klachten over het hoofd zijn gezien.