De Consumentenbond, de Vereniging Eigen Huis (VEH) en beleggersvereniging VEB willen dat banken en verzekeraars het rapportcijfer bekendmaken dat zij van de toezichthouder AFM hebben gekregen voor hun klantgerichtheid.

Dat melden de belangenorganisaties woensdag.

In een gezamenlijke brief aan de financiële instellingen schrijven zij dat het ''ongewenst en niet van deze tijd'' is dat zij niet open zijn over hun prestaties.

De AFM beoordeelt elk jaar de mate waarin de grote banken en verzekeraars het belang van de klant centraal stellen. De toezichthouder mag alleen een gemiddeld cijfer naar buiten brengen.

Consumenten kunnen de instellingen daarom niet goed vergelijken, vinden de organisaties. Tot nu is alleen de Rabobank zelf transparant over zijn scores.

Verdere stappen

Wanneer de instellingen op 20 augustus nog geen gehoor hebben gegeven aan de oproep, worden verdere stappen overwogen.

''We hebben verschillende mogelijkheden'', zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. ''Zo kunnen we klanten van banken en verzekeraars mobiliseren om zich voor openbaarmaking uit te spreken. We kunnen daarnaast de Tweede Kamer vragen om banken en verzekeraars achter de broek te gaan zitten. We zullen de zaak in ieder geval niet laten rusten.''

Het Verbond van Verzekeraars laat weten positief te zijn over het voorstel voor meer transparantie. "Wij verwachten dat het openbaar maken van objectieve en goed vergelijkbare informatie hierover in een behoefte voorziet", aldus het Verbond.