Winkeliers zijn boos over het advies van de NVWA, dat ouders hun kinderen niet moeten laten spelen met Oranjeartikelen die winkels in het kader van het WK aan de man brengen.

Die waarschuwing gaf de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vrijdag uit na drie eerdere waarschuwingen voor dergelijke producten vanwege verstikkingsgevaar voor kinderen.

De NVWA haalde zich daarmee de woede op de hals van winkeliers die het advies als 'mosterd na de maaltijd' bestempelen.

De fabrikant van een oranje Toeterfles waarschuwde vrijdagochtend in een krantenadvertentie voor de gadget, die onder meer is verkocht bij Bart Smit, Dirk van den Broek, Emté en Etos. De gadget, die er uitziet als een bierflesje, kan gevaarlijk zijn voor kinderen omdat het mondstuk kan loslaten.

Sambaballen

Eerder liet de NVWA een algemene waarschuwing uitgaan voor allerhande Oranjeprullaria zoals de sambaballen van de HEMA en WK-hamstertjes van Albert Heijn omdat ook onderdelen daarvan verstikkingsgevaar voor kinderen zouden kunnen opleveren. De meeste artikelen zijn niet bedoeld als speelgoed en kunnen gevaar voor kinderen opleveren.

Dat was tegen het zere been van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). ''De waarschuwing voegt niets toe'', aldus een woordvoerster. ''Waar Oranjegadgets gevaarlijk werden geacht, hebben bedrijven keurig hun maatregelen genomen en hun klanten gewaarschuwd. De NVWA haalt oude koeien uit de sloot."

Koepel

De koepelorganisatie vindt dat de NVWA zich schuldig maakt aan profileringsdrang. ''In voetbaltermen gesproken is de NVWA een thuisfluiter en verdient hiervoor de gele kaart," laat CBL-directeur Marc Jansen weten.

De toezichthouder werpt die aantijging verre van zich. ''Het is geen kwestie van profileringsdrang. De NVWA oefent gewoon zijn taak uit. Voor ons is het onmogelijk de hele markt te controleren. De eerste verantwoordelijkheid voor de veiligheid van Oranjeartikelen ligt bij de bedrijven die ze op de markt brengen. Wij komen pas in actie als er meldingen of klachten komen over producten die al op de markt zijn", zegt een woordvoerder.