Voetbalfans kopen dit jaar in de periode rond het WK Voetbal veel minder nieuwe televisies dan tijdens het WK vier jaar geleden.

Dat meldt marktonderzoeker Gfk zaterdag tegen de NOS.

Naar schatting zullen dit jaar ongeveer 279.000 nieuwe televisies worden verkocht in de periode rond het WK. In 2010 werden in dezelfde periode nog 527.000 tv's verkocht.

De periode rond het WK stuwt traditioneel de televisieverkoop. Volgens Gfk is de markt echter verzadigd. Tijdens het vorige wereldkampioenschap zouden veel consumenten al geïnvesteerd hebben in een nieuwe platte televisie om hun oude beeldbuistelevisie te vervangen.

Als andere reden voor de lagere verkoop noemt Gfk dat veel mensen mogelijk minder vertrouwen hadden in de prestaties van het Nederlands elftal tijdens het WK 2014.

Minder interesse

Tv-producenten zetten dit WK in op televisies met gebogen schermen en ultra-hd-schermen. Consumenten lijken hier volgens Gfk echter minder interesse in te hebben.

Het WK zorgt desondanks voor een toename in de verkoop. Zo steeg de televisieverkoop volgens Gfk in mei met 20 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.