Grootste omzetstijging detailhandel sinds november 2010

De omzet van de detailhandel is in april 2014 met 3,4 procent gestegen vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.

Het betreft de grootste omzetstijging sinds november 2010.

Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend. Consumenten deden meer aankopen, vooral in voedings- en genotmiddelenwinkels gaven ze meer geld uit.

Ook de omzet van non-foodwinkels nam licht toe, voor de vierde maand op rij. Het is ruim zes jaar geleden dat non-foodwinkels hun omzet zo'n lange periode achter elkaar zagen stijgen. De groei was echter wel matig.

De omzetstijging gold in april voor bijna alle branches in de non-food. Vooral winkels met consumentenelektronica boerden goed. Alleen winkels in woninginrichtingartikelen bleven achter. Ook de positieve ontwikkelingen op de woningmarkt lijken in deze branche nog niet te zorgen voor meer omzet, aldus het statistiekbureau.

Supermarkten

De omzet van de supermarkten en de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen kwam in april fors hoger uit dan vorig jaar, terwijl deze winkels in maart nog flink aan omzet moesten inleveren. Dit verschil kwam vooral door een verschuiving van de paasaankopen.

Postorderbedrijven en internetwinkels boekten 13 procent meer omzet dan een jaar eerder. De groei in deze branche is onder meer te danken aan de uitbreiding van het assortiment.

Beweeg de cursor over de lijn om de indexcijfers te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland sprak van bemoedigende cijfers, waarbij het vooral positief is dat de stijgende lijn in bijna alle branches zichtbaar is. "De vrije val is ten einde en ook voor de komende maanden zijn we optimistisch", aldus een woordvoerster. "Maar de enorme krimp van de afgelopen jaren is hiermee nog niet goedgemaakt."

Detailhandel Nederland schat dat de omzet van de winkeliers nog minstens 15 procent lager is dan voor de crisis.

De belangenvereniging pleit daarom voor een verlaging van de accijnzen op tabak, alcohol en benzine. Daarmee moet worden voorkomen dat mensen over de grens gaan winkelen en daarbij niet alleen benzine, bier en sigaretten inslaan, maar ook direct andere boodschappen doen.

Vijfstappenplan voor succesvolle winkel | Herstel detailhandel in zicht

Lees meer over:
Tip de redactie